Därför har du inte råd att skippa redaktören
Det finns en allmän uppfattning att skrivande är något som inte kräver arbete, träning eller utbildning. Att just text är något som de flesta yrkesverksamma människor är ganska bra på. Många företag investerar stora summor i alla möjliga (och ibland omöjliga) områden, men snålar så fort det talas om att köpa in språkgranskning eller textproduktion. ”Varför betala när vi kan fixa det lika bra själva?” resonerar många. Saken är bara den att de allra flesta inte alls kan göra det bra på egen hand. Tvärtom kan en besparing av det slaget bli väldigt kostsam.
”Att rada upp relevant information och köra den genom rättstavningsprogrammet är inte tillräckligt”
För att förmedla ett budskap räcker det inte att rada upp relevant information och köra den genom rättstavningsprogrammet, för att sedan klicka på ”publicera”. Att skriva och redigera text är en kompetens, något som kräver kunskap om såväl grammatiska regler som tonalitet och strategisk kommunikation. Att redigera och skriva är ett arbete som innefattar genomtänkta val i allt från typsnitt, till terminologi, form och tilltal. Att göra dessa val kräver en gedigen kompetens.
” Jag har läst så många webbtexter, interndokument, rapporter och leveranser där dåligt språk stått i vägen för – eller rent av förstört, innehållet ”
Jag är medveten om att alla inte är språkpoliser. Att gemene man faktiskt inte korrekturläser mjölkpaketet eller irriterar sig över ett onödigt kommatecken i tidningen. Men alla påverkas vi. En text som inte flyter bra eller som är otydlig kan leda till missförstånd: Läsaren kanske inte uppfattar vad företaget kan erbjuda, och därför inte nappar på ditt erbjudande. Eller så får hen en felaktig bild av vilka ni är och vad ni vill göra. Rena stavfel ger intryck av att verksamheten är oseriös eller rent av inkompetent. Jag har läst så många webbtexter, interndokument, rapporter och leveranser där dåligt språk stått i vägen för, eller helt förstört, innehållet. Inte sällan handlar det om flera års hårt arbete och hundratusentals kronor spenderade, men där slutresultatet ändå framstår som ett hafsverk. Så onödigt!
” Att skriva och redigera själv kan bli dyrt, istället för en billig lösning”
Vi kan alltså konstatera att dåligt skrivna texter riskerar att äventyra kundrelationer och att påverka varumärken negativt. Med den hårda konkurrens som råder idag har de flesta bolag inte råd att chansa på att den som sköter programmering, design eller ekonomi också skriver tillräckligt bra. Professionell textproduktion eller redigering utgör ofta en relativt liten utgift i projektet, men kan göra hela skillnaden för företagets image och slutprodukten. Varför ta risken och skippa det?